Aktualności

WARSZAWA. Twórczość Chopina w europejskiej panoramie

Plakat

O programie 13. Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „Chopin i jego Europa” mówił - podczas konferencji zorganizowanej w siedzibie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina - Stanisław Leszczyński, dyrektor artystyczny festiwalu. Ta sierpniowa, najważniejsza muzyczna impreza Warszawy jest już bardzo popularna zarówno wśród polskiej, jak i zagranicznej publiczności. Potwierdził to Jacek Hawryluk z 2. Programu PR, który poinformował, że transmisje z festiwalu „Chopin i jego Europa" są najważniejszym towarem eksportowym Polskiego Radia w muzycznej wymianie ze światowymi rozgłośniami.

Obecna edycja zapowiada się zupełnie wyjątkowo. Potrwa aż 19 dni – od 12 do 30 sierpnia, a zestaw wykonawców jest imponujący. Laureat Konkursu Chopinowskiego Erik Lu rozpocznie festiwal 12 sierpnia po południu recitalem fortepianowym, podczas którego wykona utwory Georga Friedricha Haendla, Fryderyka Chopina, Johannesa Brahmsa, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Siergieja Prokofiewa. Natomiast wieczorem w Filharmonii Narodowej zabrzmi koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i Jana Lisieckiego. Właśnie to wydarzenie oficjalnie zainauguruje 13. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa”. Koncerty będą się też odbywały w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej oraz w Bazylice św. Krzyża. Honorowym patronatem objął festiwal prezydent Andrzej Duda. Hasło festiwalu „Od Bacha do Chopina” jest symbolicznym ujęciem programu. Festiwal ukazuje bowiem twórczość Chopina w szerokiej panoramie – na tle muzyki jego czasów i w perspektywie współczesności – powiedział Stanisław Leszczyński. Twórczość Chopina w zestawieniu z gigantami muzyki europejskiej dowodzi, że jest on jeszcze większym kompozytorem niż się nam do tej pory wydawało.

Najważniejszym koncertem będzie zapewne wykonanie „Vespro della Beata Vergine" Monteverdiego przez Collegium Vocale Gent Philippe’a Herreweghe’a. Z drugiej jednak strony za takie wydarzenia można uznać sierpniowe koncerty z muzyką Bacha, które zagra Kristian Bezuidenhout z Orkiestrą XVIII wieku. Na tych koncertach będzie skonfrontowana muzyka Bacha z utworami Chopina, które na historycznych instrumentach wykona triumfator Konkursu Chopinowskiego z 1970 r., Amerykanin Garrick Ohlsson. Il Giordano wykonana Koncert brandemburski dwa razy: w FN oraz w Bazylice św. Krzyża. Na tym drugim koncercie usłyszymy także utwór Georga Philippa Telemanna – Koncert d-moll na dwie szałamaje z wplecionym fragmentem muzyki Chopina.

Usłyszymy także rzadki polonik Beethovena, dedykowany Antoniemu Radziwiłłowi. Andreas Staier na fortepianie historycznym – jeden z czołowych klawesynistów i pianistów, znany z mistrzowskich wykonań repertuaru barokowego, klasycznego i romantycznego – zagra właśnie uwerturę „Namensfeier” op. 115 oraz dwa koncerty wielkiego niemieckiego kompozytora. Już podczas inauguracji Jacek Kaspszyk ze wspaniałą młodzieżową Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej przypomną słuchaczom kompozycję Franciszka Mireckiego – Symfonię c-moll. Kompozytor reprezentuje w polskiej muzyce okres przełomu klasycyzmu i romantyzmu. W jego twórczości widoczne są wzorce Beethovenowskie. Na tym koncercie usłyszymy także utwór Pawła Szymańskiego „Through the Looking-Glass… IV”, zamówiony przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina.

Wydarzeniem będzie zapewne wykonanie Sekstetu smyczkowego Es-dur op. 39 Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego w interpretacji młodych polskich muzyków: Jakuba Jakowicza, Anny Marii Staśkiewicz, Piotra Szumieły, Artura Rozmysłowicza, Andrzeja Bauera, Marcina Zdunika i Sławomira Rozlacha. Choć muzycy obecni na konferencji prasowej polecali także gorąco umieszczony w programie tego koncertu Sekstet z „Capriccio”, ostatniej opery Richarda Straussa.

W nietypowym anturażu pojawi się na festiwalu Fabio Biondi. Zagra na skrzypcach z towarzyszeniem gitary. Biondi wykonana utwory polskiego Paganiniego gitary – Stanisława Szczepanowskiego, kiedyś popularnego w całej Europie, ale zupełnie zapomnianego w ojczyźnie. Europa Galante, zespół grający na dawnych instrumentach pod batutą Biondiego, zaprezentuje „Macbetha” Giuseppe Verdiego, a konkretnie pierwszą wersję opery z 1847 r. w wykonaniu koncertowym, z towarzyszeniem włoskich gwiazd sceny wokalnej oraz Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Violetty Bieleckiej. Wersja ta przybliża muzykę, którą mógł słyszeć Chopin. W przyszłym roku w wykonaniu Biondiego i jego zespołu mamy usłyszeć zaskakujące wykonanie muzyki Moniuszki.

Tradycyjnie w Bazylice św. Krzyża usłyszymy koncert oratoryjny. Collegium 1704, pod dyrekcją Václava Luksa, wykona Requiem D-dur ZWV 46 (dla Augusta II Mocnego, króla polskiego) Jana Dismasa Zelenki. Koncert odbędzie 21 sierpnia o godzinie 21. Luks i jego zespół mają w niedalekiej przyszłości wykonać dla polskich słuchaczy „Krakowiaków i górali”.

Podczas festiwalu usłyszymy pięcioro zwycięzców Konkursów Chopinowskich, w tym bardzo popularnego Szymona Nehringa, który zagra na instrumencie historycznym. Martha Argerich nie zagra, ale nie jest to pewne do końca. Na festiwalu będą niespodzianki. Oczekiwane są zmiany w programie i kto wie, czy obok Piotra Anderszewskiego nie wystąpi właśnie Martha Argerich.

Który koncert będzie najciekawszy? O tym zadecydują słuchacze. Bardzo mocno będzie reprezentowana pianistyka rosyjska. Po latach usłyszymy recital fortepianowy Mikaila Pletnieva, czy Alexeya Zuyeva. Ponadto Philippe Giusiano zagra utwory Dobrzyńskiego, a Howard Shelley – koncert fortepianowy E-dur Józefa Władysława Krogulskiego. I tak codziennie do końca sierpnia. W ten sposób Warszawa stanie się muzyczną stolicą Europy.

Wojciech Giczkowski


Add comment btn