Aktualności

Premiera: Siedem pieśni o awangardzie w Komunie/Warszawa

Cafe804b acbb 4954 af9a f627b42ce3ca

Komuna// Warszawa i Instytut Teatralny zapraszają na premierowy pokaz spektaklu Siedem pieśni o awangardzie. Rekonstrukcje towarzyszący międzynarodowej konferencji „Przestrzenie Awangardy / Spaces of the Avant-garde” w ramach prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego projektu ODZYSKANA AWANGARDA.

„Siedem pieśni o awangardzie” – najnowszy projekt Komuny// Warszawa – to powrót do estetyki scenicznej i manifestów z lat 20. To elegia, ale i hymn na cześć awangardy. W rekonstrukcjach teatralnych scenografii XX wieku i postulatach artystów z tamtych lat twórcy szukają odpowiedzi na pytanie, czym była awangarda: kreśleniem wizji lepszego świata? sprzeciwem, a może ucieczką przed pędzącym na oślep walcem historii?

14 i 15 listopada 2017, godz. 19.00.

Lubelska 30/32

wstęp wolny

Premiera „Siedmiu pieśni…” powstała w ramach prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego projektu ODZYSKANA AWANGARDA, w ramach którego od 13 do 14 listopada odbędzie się konferencja Przestrzenie Awangardy/Spaces of the Avant-Garde.

W „Siedmiu pieśniach o awangardzie” artyści Komuny// Warszawa dokonają symbolicznej rekonstrukcji teatralnych scenografii, a powidoki estetyki scenicznej tamtych lat pozwolą przywołać idee teatralnej awangardy tamtych lat – także w kontekście zaangażowania politycznego, burzenia teatralnej iluzji i bezpośredniej rozmowy twórców z widzami. Awangardowe manifesty często definiowane są jako wizje lepszego świata. Ale czasami te same manifesty interpretować można jako ucieczkę przed pędzącym na oślep walcem historii. Bez względu na to, która z tych interpretacji jest właściwa, awangarda zawsze kieruje się KU PRZYSZŁOŚCI.

Patronat honorowy nad obchodami stulecia awangardy objął Prezydent RP Andrzej Duda. Może to ironia losu, a może znak czasu i ostateczny sygnał, aby pojęcie awangardy umieścić wśród eksponatów archeologicznych wymarłych kultur? Władza zwykle walczy z awangardą, bo ta zwykle walczy z władzą. Czy zatem duch awangardy umarł ostatecznie? – zastanawiają się twórcy.

Sztuka.

Która nie jest oddzielona od praktyki życiowej.

Lecz się w niej zawiera.

Traci wraz z dystansem.

Do praktyki życiowej.

Zdolność do krytykowania tej praktyki.

Teatr powinien zostać w teatrze.

Miejscem sztuki jest galeria.

Życie jest na zewnątrz.

I wtedy mogą siebie sobie opowiadać.

Bez naiwnej wiary w podbijanie nowych terytoriów.

Opowiadać wyobrażenia przyszłości.

Albo przestrzegać neofitów naukami przeszłości.

„Siedem pieśni o awangardzie” to jedno z dwóch wydarzeń artystycznych (drugim jest projekt „Ave. Działanie na kroki, megafony, flagi, okrzyki i race” Roberta Rumasa), towarzyszących międzynarodowej konferencji „Przestrzenie Awangardy / Spaces of the Avant-garde” w ramach prowadzonego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego projektu ODZYSKANA AWANGARDA.

W trwający przez cały rok 2017 projekt badawczy zaangażowani są zarówno teoretycy jak i artyści poszerzający tradycyjną ścieżkę badań akademickich o działania artystyczne inspirowane awangardowymi praktykami I połowy XX wieku.

„Siedem pieśni o awangardzie”

Występują gościnnie:

Halszka Sokołowska

Anna Wojnarowska

światła: Karolina Gębska

wideo: Adrian Cognac

współpraca scenograficzna: Piotr Szczygielski


Add comment btn