Aktualności

KRAKÓW. Ostatnie 300 metró - premiera w Bagateli

300m dp128

Patrycja Babicka, Magdalena Zarębska-Węgrzyn

OSTATNIE 300 METRÓW. Historia inspirowana życiem Wandy Rutkiewicz

Premiera/gala premierowa: 18 maja 2018, Scena na Sarego 7

Reżyseria/ scenografia/ projekcje: Bartosz Kulas

Kostiumy: Małgorzata Chruściel

Muzyka: Łukasz Pieprzyk

Reżyseria świateł: Marek Oleniacz

Asystent scenografa: Adam Szymański

Asystent reżysera / inspicjent / sufler: Monika Handzlik

Występuje: WANDA RUTKIEWICZ: Lidia Olszak (gościnnie)

Samotność Wandy Rutkiewicz

Nietuzinkowa, piękna, wyzwolona, słowem – Wanda Rutkiewicz – jest bohaterką monodramu Patrycji Babickiej i Magdaleny Zarębskiej-Węgrzyn pt. „Ostatnie 300 metrów”. Premiera spektaklu w reżyserii Bartosza Kulasa będzie miała miejsce 18 maja na kameralnej scenie Teatru Bagatela – Scenie na Sarego 7. W fascynującą postać Wandy Rutkiewicz wcieli się Lidia Olszak, aktorka na stałe związana z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

13 maja 2018 minęło 26 lat od momentu, kiedy to Wanda Rutkiewicz, światowej sławy polska alpinistka i himalaistka, została uznana za zaginioną w drodze na szczyt Kanczendzongi. Jej ciała nigdy nie odnaleziono. Jej matka, Maria Błaszkiewiczowa, do końca długiego życia uważała, że córka zeszła z gór i zaszyła się w jednym z tybetańskich klasztorów. W spektaklu towarzyszymy Wandzie w finalnym etapie zdobywania ostatniej góry, w drodze na szczyt Kanczendzongi – mówi reżyser przedstawienia. Monodram posiada trzy poziomy rzeczywistości, przeplatające się ze sobą. Pierwszy to ten dosłowny, mierzalny – odcinek drogi ku szczytowi. To obraz człowieka mierzącego się samotnie z górą, gdzie dominuje wysiłek fizyczny. Drugi to poziom mentalny – miejsce dostępu do najintymniejszych myśli bohaterki. Dzięki tej sferze możliwe będzie poznanie historii, wydarzeń, które ukształtowały ją jako człowieka. Trzeci poziom to „droga” między światami, doświadczenie graniczne, dotarcie do końca wyprawy zwanej życiem. To przejście na drugą stronę. Ponieważ życie Wandy Rutkiewicz było nieustającą drogą, Lidia Olszak, która gra Rutkiewicz, przez całe przedstawienie idzie. Chcę by odbiorcy/widzowie wręcz fizycznie doświadczyli i współuczestniczyli w ostatnich arcytrudnych 300 metrach.

Przedstawienie „Ostatnie 300 metrów” to efekt udziału i znalezienia się jego Twórców w finale ubiegłorocznej Giełdy Inicjatyw Teatralnych. Giełda, której głównym organizatorem była Gmina Miejska Kraków, stanowiła swoisty konkurs dla artystów, którzy od dwóch lat nie wzięli udziału w żadnej nowej produkcji teatralnej na terenie kraju. Laureaci I edycji Giełdy zostali zaproszeni przez dyrekcje krakowskich teatrów do zrealizowania swoich spektakli na zarządzanych przez nich scenach.

Patrycja Babicka – absolwentka Polonistyki i Teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka i Public Relations w Wyższej Szkole Europejskiej. Jej praca magisterska pt. Striptiz jako widowisko została opublikowana w Lekturach dramatyczności pod red. Dariusza Kosińskiego. Jako dramaturg debiutowała na łamach „Dialogu” w 2008 roku Dramatem sensacyjnym.

Związana przede wszystkim ze sceną muzyczną jako tekściarka i scenarzystka przedstawień – autorka tekstów piosenek do płyty i spektaklu w reż. i wykonaniu Bartosza Porczyka Sprawca (Teatr Polski we Wrocławiu) scenariusza i tekstów piosenek do Pitawalu. Historii kryminalnych Krakowa w reż. i wykonaniu Anny Rokity (Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7). Współautorka (razem z Magdaleną Zarębską-Węgrzyn) dwóch dramatów o Wandzie Rutkiewicz: Pod stopami niebo i nad głową niebo (dla Teatru Polskiego Radia, reż. Józef Opalski) oraz Ostatnie 300 metrów. Historia inspirowana życiem Wandy Rutkiewicz.

Magdalena Zarębska-Węgrzyn – absolwentka Teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (2005), współautorka (razem z Patrycją Babicką) dwóch dramatów o Wandzie Rutkiewicz: Pod stopami niebo i nad głową niebo (reż. Józef Opalski, premiera: kwiecień 2018, Teatr Polskiego Radia) oraz Ostatnich 300 metrów. Historii inspirowanej życiem Wandy Rutkiewicz (reż. Bartek Kulas, premiera: maj 2018, Teatr Bagatela/Scena na Sarego 7). Sztuki te są jej debiutem dramatopisarskim. Zawodowo związana z krakowskim Teatrem Ludowym.


Bartek Kulas – absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Reżyser, scenarzysta i animator. Twórca teledysków Edyty Geppert, Renaty Przemyk, Katarzyny Groniec i in. Wielokrotny laureat polskich i zagranicznych festiwali filmowych (Krakowski Festiwal Filmowy, T-Mobile Nowe Horyzonty, Anchorage, OFAFA, Anim’est i in.). Jego film Millhaven pokazano na ponad pięćdziesięciu różnych festiwalach na całym świecie. Ponadto twórca i reżyser takich filmów i animacji, jak: Sen, Panoptikum, Ersatz, Circus Maximus. Podobnie jak Tim Burton czy Terry Gilliam, Kulas pochodzi ze świata animacji. Korzysta z bogatej palety, jaką oferuje technologia – od efektów specjalnych po animację 3D. Ostatnie 300 metrów Patrycji Babickiej i Magdaleny Zarębskiej-Węgrzyn to jego teatralny debiut.

foto.: Piotr Kubic


Add comment btn