TutorialsĆwiczenia

13/09/14

Elementy warsztatu aktora

Opracowane przy wykorzystaniu fragmentów książki Andrzeja Łapickiego „Przed lustrem” DYKCJA Dykcja to podstawa rzemiosła aktorskiego. Podstawa porozumienia między aktorem i widzem. Dlaczego tak narzekamy na poziom mówienia na scenie? A poziom mówienia w życiu? Ten troglodycki bełkot spod budek z piwem, te slangi grypsersko młodzieżowe, ten pseudowytworny, debilno-urzędowy język telewizyjny. Scena to tylko odbicie tego, z czym się stykamy w życiu. Pewnie, że ze sceny powinno padać s…

06/02/14

Ćwiczenia aparatu mowy

Proszę pamiętać o tym,aby: dokładnie wymawiać każdą głoskę; mówić „na maskę” ; pracować przeponą; szeroko otwierać usta; nie nadwyrężać gardła, przy dobrze użytej przeponie dźwięk swobodnie się wydobywa; mówić bardzo głośno; można ćwiczyć od szeptu do krzyku; przed ćwiczeniami nie pić gorących napojów, gdyż to osłabia struny Ćwiczenie 1 RLA KRTA WRA PTA BDA MNA SZRA CZRA ŻDA ADA AŁA UŁA UPLA UPŁA RLO KRTO WRO PTO BDO MNO SZRO CZRO ŻDO ALO UŁO UPLO UPŁO …

06/02/14

Koncentracja

Poniżej przedstawiam zestaw ćwiczeń i zabaw, które mają za zadanie poprawić koncentrację - słuchanie oraz zapamiętywanie. Ćwiczenia sprawdzają się zwłaszcza w dziecięcych grupach teatralnych. Polecam serdecznie - mogą stanowić stały element zajęć, ponadto pomagają w integracji grupy małych aktorów, nabraniu śmiałości i odwagi. Życzę miłej lektury. <em> </em> Wszystkie ćwiczenia przeprowadzamy siedząc w kole, poniew …

06/02/14

Rozgrzewka, gimnastyka, ćwiczenia relaksacyjne

ZESTAW ĆWICZEŃ ROZGRZEWAJĄCYCH DLA AKTORA Krążenie głową w obie strony, wolno i dokładnie Skłony głowy w dół i w górę Skłony głowy brodą do prawego i lewego ramienia Skłony głowy w płaszczyźnie czołowej, prawe ucho - prawe ramię i zmiana Krążenie ramionami w przód i w tył Krążenie w stawie łokciowym, ramiona nieruchome Krążenie w stawie nadgarstkowym ściskanie i rozwieranie pięści Dociąganie ramion w stawie barkowym w górę i w dół …

06/02/14

Ćwiczenia oddechowe - częśc 2

Zestaw 1. 1) Marsz - wdech - ramiona uniesione przodem w górę - wydech - ramiona bokiem w dół 2) Siad klęczny, stopy złączone i obciągnięte, kolana szeroko rozwarte, ręce skurcz pionowy ramion, dłonie oparte na barkach - wdech - uniesienie łokci w górę - wydech - opuszczenie łokci w dół 3) Leżenie tyłem, ramiona wzdłuż tułowia <br/> - wdech - odwrócen …

06/02/14

Ćwiczenia oddechowe - częśc 1

ĆWICZENIA ODDECHOWE - teoria Zasady oddychania w toku mówienia: · W toku mówienia należy skracać fazy wdechów, natomiast wydłużać fazy wydechów. · Zarówno wdechy, jak i wydechy nie mogą być ani widoczne, ani słyszalne. · Nasze płuca należy utrzymywać w stałym pogotowiu do pełnienia funkcji sprzyjających wyrazistemu artykułowaniu. · W toku mówienia obowiązuje nas zasada ekonomi …

06/02/14

Fonetyka

1) BUDOWA NARZĄDÓW MOWY Narządy mowy nieruchome: Tchawica Krtań Jama gardłowa Jama ustna Jama nosowa Zęby Dziąsła Podniebienie twarde Narządy mowy ruchome: Wiązadła głosowe Podniebienie miękkie zakończone języczkiem Język 2) GŁOSKI, LITERY, SAMOGŁOSKI, SPÓŁGŁOSKI GŁOSKA - najmniejsza słyszalna i mówiona cząstka mowy. LITERA - znak graficzny głoski. Wszystkie głoski dzielimy na samogłoski i spółgłoski. Samogłoski brzmią donośniej…

06/02/14

Wyrazistość dykcji

Przez mówienie wyraziste rozumiemy taką mowę, która przekazując treść, bez wątpliwości potrafi wzbudzić zainteresowanie przez swą formę dykcyjną i utrzymywać czynną uwagę słuchacza. Pracuj nad tym, aby dykcja była: Słyszalna Wyraźna Giętka Melodyjna SŁYSZALNOŚĆ - (czyli nośność), której osiągnięcie połączone jest technicznie z wytrzymałością. WYRAŹNOŚĆ i związana z nią czystość są wynikiem precyzyjnej artykulacji i wymagają staranności w mowie i czytaniu. GIĘTKOŚĆ -…