Recenzje

Plakat nie trzeba
27/02/17

NIE TRZEBA

Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław
Autor: Agata Janikowska "Niemożliwa jest rzeczywistość całkiem niezależna od umysłu, który ją postrzega" – słyszymy kilkakrotnie w spektaklu "Nie trzeba" w reżyserii Kamili Michalak. To uniwersalne przesłanie, nawet długo po premierze przedstawienia, wydaje się brzmieć z jednaką świeżością. Bohaterowie mierzą się bowiem z nieprzemijającą kwestią interpretowania rzeczywistości oraz złudnymi próbami jej zobiektywizowania. Autotematyczny motyw twórczej pracy nad spektaklem, którą podejmuje Anna (Maria Kania), odzwierciedla procesualność zmian, jakie zachodzą w każdym z nas, gdy rozpoczynamy własną drogę ku rozpoznaniu ta…
114209 81431bd7c
27/02/17

KONTRABANDA

Teatr Komedia, Warszawa 
Autor: Wojciech Giczkowski Teatr Komedia poszedł za ciosem i po znakomicie przyjętym „Interesie życia” wprowadził na scenę napisany jedenaście lat później dramat „Too many cooks”, także autorstwa Marcii Kash i Douglasa E. Hughesa. Autor tekstu, sympatyczny Kanadyjczyk, oglądał premierę i właśnie od niego dowiedziałem się, że dotąd sztuka miała dwanaście wystawień, a w Europie jest to druga inscenizacja, albowiem pierwsza odbyła się w Grecji. Perfekcyjnie przetłumaczona przez Elżbietę Woźniak, pod zmienionym tytułem „Kontrabanda”, może ściągnąć na Żoliborz rzesze widzów. Douglas E. Hughes nie miał nic przeciwko zmianie t…
15391003 10211491015860728 6038547722874468142 n
27/02/17

GARDEROBIANY

Teatr Narodowy- scena przy Wierzbowej, Warszawa
Autor: Iwa Poznerowicz Z twórczością Ronalda Harwooda po raz pierwszy zetknęłam się, gdy w Teatrze Powszechnym w Warszawie (wtedy pod dyrekcją wspaniałego Zygmunta Hübnera) obejrzałam „Garderobianego” w reżyserii dyrektora teatru, z genialnymi rolami Zbigniewa Zapasiewicza (jako Sira) i Wojciecha Pszoniaka (jako Normana). Od tego czasu minęło dokładnie 30 lat. Obejrzałam kilka innych teatralnych i filmowych wersji sztuki, ale cały czas miałam w pamięci emocje i dreszcze, które tamten spektakl u mnie wywołał. Dlatego z ogromnym zainteresowaniem obejrzałam najnowszą wersję „Garderobianego” przygotowaną przez zespół Tea…
Plakat skrzypek na dachu
27/02/17

Skrzypek na dachu

Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich, Warszawa 
Autor: Anna Czajkowska „Skrzypka na dachu”, uchodzącego za jeden z najsłynniejszych musicali na świecie, z muzyką Jerry’ego Bocka, słowami Sheldona Harnicka i librettem Josepha Steina, po raz pierwszy pokazano na nowojorskim Broadwayu w 1964 roku. Od tej pory gościł na wielu światowych scenach, również polskich, ale największą sławę przyniosła mu ekranizacja z 1971 roku w reżyserii Normana Jewisona, z niezapomnianym Chaimem Topolem w roli Tewjego Mleczarza. Odsuwam na bok filmowe wzruszenia oraz emocje i nucąc „If I were a rich man” udaję się na spektakl w reżyserii Jana Szurmieja, by sprawdzić, jak sobie radzi nasz …
Klatwa 2017 no logo www
26/02/17

KLĄTWA

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera, Warszawa 
Autor: Julianna Błaszczyk Spektakl Oliviera Frljića, wokół którego narastają mity o różnym stopniu prawdziwości, powoli staje się przedmiotem dyskusji wykraczającej znacznie poza budynek Teatru Powszechnego w Warszawie i również poza krąg osób, które przedstawienie widziały. Taki był zresztą zamysł reżysera, jak przyznała Joanna Wichowska, dramaturżka spektaklu, podczas związanej z nim debaty. Frljić chciał, aby „Klątwa” rezonowała w społeczeństwie, zaistniała poza teatrem. Miało być głośno i jest głośno, pytanie tylko - o czym rozmawiamy? Znajomość „Klątwy” Wyspiańskiego do odbioru spektaklu chorwackiego reżysera nie …

Artykuły

  • La verita fot. klaudyna schubert (4)

    Materia Prima 2017: „La

    autor tekstu: Agnieszka Gałczyńska
    **„Nie ważna jest treść, ważna jest forma” – usłyszałam po spektaklu „La Verità” w Centrum Kongresowym ICE. Święta racja, chciałoby się powiedzieć. W końcu Materia Prima to festiwal najdoskonalszej formy, plastyki, ruchu, gestu…** …
    26/02/17
  • Nogravity dance company aria fot. anna kaczmarz (9)

    Materia Prima 2017: Aria

    autor tekstu: Agnieszka Gałczyńska
    **„Jak oni to robią?” - słyszę kolejny raz. „To na pewno projekcja, może lustro odbija to, co dzieje się na powierzchni sceny?” – ktoś odpowiada. „Oni przecież tańczą w tunelu aerodynamicznym! Nie widzicie?” – burzy się ktoś inny. …
    25/02/17
  • Body remix goldberg  variations pr%c3%b3ba fot. klaudyna schubert (6)

    Materia Prima 2017: bODY

    autor tekstu: Agnieszka Gałczyńska
    **Współczesny balet nasuwa na myśl różne skojarzenia - od filmów o szkołach baletowych po najnowsze programy typu talent show. Żadne z nich nie odzwierciedlają tego, co czeka nas podczas spektaklu Compagnie Marie Chouinard „bODY_rE…
    24/02/17
  • Broadway exlusive.1 t

    Broadway i jego magia

    autor tekstu: Anna Czajkowska
    **„Broadway Exclusive” w warszawskim Teatrze Rampa** **„Broadway Exclusive” – tytuł widowiska, które miałam okazję obejrzeć w Teatrze Rampa brzmi bardzo dostojnie i elegancko. Czyżby silniejszy powiew amerykańskiego show na war…
    24/02/17
  • Vilniaus teatras lele piaskun fot. anna kaczmarz (8)

    Materia Prima 2017: „Pia

    autor tekstu: Agnieszka Gałczyńska
    **Stworzyć teatralny horror, który cały czas trzyma w napięciu, odwołuje się do dziecięcych lęków i oscyluje na granicy tego, co rzeczywiste, a tego, co wymyślone, to nie lada wyczyn. Vilniaus Teatras Lėlė z Litwy się udało.** …
    22/02/17

Wywiady

  • 16753920 10208455943703916 1016572274 n

    TOMASZ SZCZEPANEK

    rozmawia: Wiesław Kowalski
    Jaki catering najlepiej chodzi na stołecznych bankietach? **Z Tomaszem Szczepankiem, reżyserem "Wielkiej wygranej" w Teatrze Żydowskim, rozmawia Wiesław Kowalski** **Po niezwykle udanym czytaniu performatywnym „Wielkiej wygr…
    16/02/17
  • Fullsizerender 11

    MARTA GUŚNIOWSKA

    rozmawia: Wiesław Kowalski
    **Hazard jakoś nie leży w mojej naturze** **Z Martą Guśniowską, dramaturgiem, o zbliżającej się premierze "Wielkiej wygranej" w Teatrze Żydowskim w Warszawie, rozmawia Wiesław Kowalski** **Hmmm…. Cóż to się porobiło! Pani Dra…
    16/02/17
  • Miros%c5%82aw pozna%c5%84ski  holandia foto

    MIROSŁAW POZNAŃSKI

    rozmawia: Wieslaw Kowalski
    **Tworzenie światłem portretów grających aktorów** **Z Mirosławem Poznańskim, REŻYSEREM ŚWIATŁA, rozmawia Wiesław Kowalski** **Pomysł na rozmowę z Panem Mirosławem Poznańskim zrodził się po premierze w Teatrze Baj w Warszawie…
    07/02/17
  • Poziom male

    KATARZYNA UCHERSKA

    rozmawia: Wiesław Kowalski
    Jestem z epoki Słowackiego, więc większość uroków dzisiejszego świata mnie dziwi **Z Katarzyną Ucherską, aktorką Teatru ATENEUM w Warszawie, rozmawia Wiesław Kowalski** **Po latach do Teatru Ateneum w Warszawie, za sprawą now…
    17/01/17
  • Grzegorz artman fot.anna %c5%81ukaszewicz 2

    GRZEGORZ ARTMAN

    rozmawia: Wiesław Kowalski
    **Polityka zajmuje mnie w sposób wyjątkowy** **Z Grzegorzem Artmanem, aktorem Teatru Powszechnego w Warszawie, rozmawia Wiesław Kowalski** **Na trzecią dekadę stycznia zaplanowana jest w Teatrze Powszechnym w Warszawie premi…
    15/01/17

Dramaty

19/08/16
autor: Witalij KOROLOW
22/07/16
autor: Paweł PRIAŻKO
22/07/16
autor: Jarosława Pulinowicz
03/05/16
autor: Wojciech Giczkowski
03/05/16
autor: Paweł PRIAŻKO

Foto / Video