Recenzje

Katarzyny kalwat reykjavik 74 marta sokolowska teatr im wilama horzycy plac teatralny torun 2016 11 29 530x713
25/04/18

(Nie)ważne kto zabił

Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Toruń
Autor: Wiesław Kowalski
**W Instytucie Teatralnym w Warszawie odbył się specjalny pokaz spektaklu „Reykjavík '74”, który Katarzyna Kalwat zrealizowała w Teatrze Horzycy w Toruniu pod koniec 2016 roku. Niemal bezpośrednio po sukcesie głośnego już „Holzwege”, który wciąż znajduje się w repertuarze TR Warszawa. Nie bez powodu przywołuję rewelacyjne przedstawienie z Marszałkowskiej przygotowane również do tekstu Marty Sokołowskiej, ze znakomitą rolą Tomasza Tyndyka, albowiem w toruńskiej realizacji Kalwat pozostaje wierna
Katarzyny kalwat reykjavik 74 marta sokolowska teatr im wilama horzycy plac teatralny torun 2016 11 29 530x713
25/04/18

Są winni, nie ma ofiar?

Teatr im. W. Horzycy w Toruniu, Toruń
Autor: Anita Nowak
**W 1974 roku w Islandii w różnym czasie w tajemniczych okolicznościach zaginęło dwóch mężczyzn. Ich ciał nigdy nie odnaleziono. Śledztwo, oparte na poszlakach, domysłach i sugestiach, budziło wiele kontrowersji. Przesłuchiwanych w tej sprawie sześć osób najpierw przyznało się do winy, a potem odwołało zeznania. Mimo tego zostali skazani i otrzymali bardzo wysokie wyroki. Z czasem w efekcie wnoszonych rewizji wypuszczono ich na wolność. Ta do dziś niewyjaśniona sprawa stała się dla twórców toruńs
Dama kameliowa plakat 1920x 1280 adam z  ebrowski
24/04/18

Wzruszenie

Teatr Wielki - Opera Narodowa , Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
**Nie jest łatwo na scenie zamknąć usta bohaterom powieści czy dramatów i tylko na ich ciała przenieść ciężar całego przedstawienia. Nie wszystkim zatem twórcom to karkołomne zadanie się udaje. Niejednokrotnie nawet wybitni choreografowie poznali smak porażki w tego typu inscenizacyjnych próbach.** Johnowi Nuemeierowi z Polskim Baletem Narodowym udało się na kanwie „Damy kameliowej” stworzyć zachwycające teatralnie widowisko, pełne finezyjnych rozwiązań nie tylko tanecznych, ale i narracyjnyc
93740 7e2130cd2
24/04/18

Hipsterzy, single i krzepka Praga

Teatr Młyn, Warszawa
Autor: Anna Czajkowska
**Rozśpiewany, zabawny spektakl „Naga Praga”, to najnowsza propozycja Teatru Młyn, niezależnej, autorskiej sceny, która zaznaczyła już swoją obecność na kulturalnej mapie Warszawy i ma spore grono wiernych wielbicieli. Tym razem Natalia Fijewska-Zdanowska, reżyser i dramaturg, współzałożycielka Fundacji Artystycznej MŁYN, stworzyła rodzaj niewielkiego, ale jakże wdzięcznego mini musicalu. Zgrabnie napisane teksty i intrygująca historia, humor, satyra oraz szczypta refleksji to jego zalety.**
Plakat predko fredro
23/04/18

Teraz znaczy kiedy?

Teatr im. Stefana Żeromskiego, Kielce
Autor: Katarzyna Wnuk
**Aleksander Fredro znany jest przede wszystkim z takich komedii, jak „Zemsta”, „Śluby panieńskie” oraz „Damy i huzary”. Tych i kilka innych popularnych utworów polskiego komediopisarza doczekało się licznych inscenizacji, a w samym Teatrze im. Stefana Żeromskiego realizowano je łącznie niemal trzydzieści razy. Znacznie mniejszą popularność zdobyły utwory napisane przez Fredrę po powstaniu styczniowym. Należą do nich dwuaktówka „Z Przemyśla do Przeszowy“ oraz jednoaktówka „Teraz”, na podstawie kt
R3d1nfqgiwmso2udza uprowadzenie z seraju wok s
23/04/18

Nadmiar

Warszawska Opera Kameralna , Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
**Warszawska Opera Kameralna, a raczej jej kolejni dyrektorzy artystyczni, mają chyba wyraźną słabość do „Uprowadzenia z Seraju” Mozarta. Oto bowiem po realizacji Eweliny Pietrowiak i Lesława Piecki z roku 2014, nowa dyrekcja zdecydowała się na kolejną inscenizację, tym razem w reżyserii gościa z Petersburga, Jurija Aleksandrowa.** Różni się ona diametralnie od tej, którą zaproponowała Pietrowiak cztery lata temu, ale w swojej próbie wpisania się „w nurt klasycznych ujęć tego singspielu” – ta
5ab4c59a35235626643170
21/04/18

W poszukiwaniu straconej tożsamości

Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 
Autor: Monika Balińska
**Do swojej nowej tegorocznej produkcji Radosław Rychcik wybrał dramat, któremu bardzo łatwo przypiąć jest uniwersalistyczną łatkę. Mowa o „Kartotece rozrzuconej”, którą można oglądać w stołecznym STUDIU teatrgalerii. Tekst został osadzony we współczesnym kontekście. Tym tropem poszli autorzy wszystkich elementów spektaklu, od dramaturgii przez scenografię, do muzyki i multimediów. Trudno byłoby jednak Rychcikowi wybrać inną koncepcję, ponieważ sama historia edycji dramatu determinuje próby jego
Poster zbrodnie1ok
21/04/18

Henley to nie Czechow

Teatr Współczesny w Warszawie, Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
**Zważywszy na dotychczasowe teatralne dokonania Jarosława Tumidajskiego i Mirka Kaczmarka, wybór „Zbrodni serca” Beth Henley wydaje się być dość zaskakujący. Dramat amerykańskiej pisarki, wydrukowany w „Dialogu” w 1991 roku, oszałamiającej kariery na polskich scenach nie zrobił. I nawet specjalnie się temu nie dziwię. Jest niby współczesny, ale jego koloryt, tło cywilizacyjne są dość odległe, dominują tutaj elementy raczej schematyczne, które niewiele mają wspólnego z wnikliwą wiedzą o rzeczywis