Recenzje

16107511 10154186255301024 1197359280528828802 o
22/01/17

Spektakl wzbudzający lęki

Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, Lublin
Autor: Urszula Motyka
**„Klątwy” w reżyserii Marcina Libera wystawione na deskach lubelskiego Teatru im. Juliusza Osterwy to spektakl trudny, mocny, czasem wręcz obrzydliwy. Widz wychodzi z teatru wstrząśnięty, oszołomiony, dosłownie „ręka, noga, mózg na ścianie”. Chociaż może akurat to powiedzenie niekoniecznie jest tutaj na miejscu.** Pierwsza część należała do Stanisława Wyspiańskiego. Historia romansu wiejskiej dziewczyny z miejscowym kapłanem, którego owocem było dwoje niewinnych dzieci. Pech chciał, że wówcza
Phpthumb generated thumbnailjpg
22/01/17

"Wiśniowy sad" bez wiśniowego sadu

Teatr Wybrzeże, Gdańsk
Autor: Karol Biernat
**"Wiśniowy sad" Antoniego Czechowa symbolizuje tęsknotę za czasem niewinności, kiedy to szereg bolesnych i dramatycznych wyborów, które wkrótce przypieczętują los człowieka, wciąż skrywają się jeszcze w cieniu uginających się pod ciężarem dojrzałych wiśni drzew. Niczym wąż z rajskiego ogrodu cierpliwie wyczekujący momentu, w którym jednostka będzie gotowa, aby skosztować zakazanej pokusy. Tragedia biblijnej Ewy polega na tym, że decydując się na spożycie jabłka z drzewa wiadomości dobrego i złeg
Performance l zaslepka spa nowa
22/01/17

Kamiński strzela samobója

Teatr Kamienica , Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
Najnowsza premiera w Teatrze Kamienica mogłaby się nawet obronić jako współczesna komedia bliska konwencji farsowej, gdyby reżyser Emilian Kamiński (tym razem także autor dramatu) nie strzelił sobie samobója w postaci obsady, w której obok doświadczonych aktorów - Piotr Ligienza, Arkadiusz Janiczek, Jacek Rozenek, Piotr Skarga - i jednej aktorki - Paulina Holtz - pojawiają się dwie znane z telewizyjnych seriali artystki, których umiejętności nie dorastają do pięt wcześniej wymienionym. To co demo
Plakat dziwny pasazer www 372
21/01/17

Coraz ciemniej, coraz głośniej

Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego, Wrocław
Autor: Agata Janikowska
Zmierzch, postój taksówek, Warszawa. Do jednego z kierowców podchodzi mężczyzna prosząc o transport – nie zna jednak docelowego adresu. Taksówkarz przyjmuje zlecenie i tym samym rozpoczyna osobliwą podróż, nie tyle przez arterie stolicy, co poprzez fragmenty wspomnień pasażera, ku całkowitej ciemności. Spektakl „Dziwny pasażer” w reżyserii Andrzeja Ficowskiego jest częścią projektu „Teatr w ciemnościach” prezentowanego we Wrocławskim Teatrze Współczesnym. Tekst Tymoteusza Karpowicza zostaje z
Oboz katarakta afisz duzy
21/01/17

Wszystko jest przyjemne

Teatr im. Juliusza Słowackiego - Scena MOS, Kraków
Autor: Wiktoria Tabak
**Bas Jan Ader zasłynął z ukazywania słabości i ograniczeń własnego ciała, gdy „W poszukiwaniu cudownego” wyruszył jednoosobową łodzią w podróż przez Atlantyk. Podczas tworzenia performansu zginął, a ciała nigdy nie odnaleziono. Harriet – wykreowana przez Jane Bowles w opowiadaniu „Obóz Katarakta” – ucieka do tytułowego schronu przed rozczarowującą codziennością. Co oprócz introwertycznych zapędów łączy tych dwóch bohaterów? Stali się oni inspiracją najnowszego spektaklu Dominiki Knapik – „Obóz K
Komuna2
20/01/17

My, komunardzi?

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki, Bydgoszcz
Autor: Szymon Spichalski
Ostatni wielki zryw romantyczny – tak część historyków wciąż mówi o paryskim powstaniu z 1871 roku. Od marca do maja na terenie francuskiej stolicy istniało mini-państwo, wzorowane na średniowiecznych komunach miejskich. Komuna Paryska stała się żywym mitem. Miała wielki wpływ na rozwój ruchu robotniczego. Odwoływali się do niej rewolucjoniści rosyjscy, w trakcie hiszpańskiej wojny domowej jedna z brygad republikańskich obrała ją sobie za patronkę. Na ulicznych barykadach walczyli także Polacy, w
Wieloryb the globe 278x397 3113
20/01/17

Wieloryb i reszta świata

Teatr Łaźnia Nowa, Kraków
Autor: Agata Tomasiewicz
**Krzysztof Globisz przed paroma dniami obchodził sześćdziesiąte urodziny. To sytuacja wręcz predestynująca do stworzenia recenzenckiej laurki. W tym przypadku potencjalne moralne dylematy krytyka zostały rozproszone – „Wieloryb the Globe” to spektakl niezwykle udany. I niezwykle mądry. Tak, mądry – i bynajmniej nie mam tu na myśli przeintelektualizowania czy szalonej kipieli scenicznych środków.** W 2014 roku Globisz doznał rozległego udaru mózgu. W przedstawieniu Evy Rysovej pojawiają się śl
108953 f8e006d5e
19/01/17

Hardcorowe love story

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Scena Kameralna, Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
Jako że ostatni spektakl Dana Jemmetta w Teatrze Polskim w Warszawie nie często gości w repertuarze, dopiero w styczniu tego roku nadarzyła się okazja, by to przedstawienie zobaczyć. „Szkoda, że jest nierządnicą” Johna Forda to inscenizacja warta zauważenia przede wszystkim z racji niekonwencjonalnego spojrzenia na ten odległy tekst, co nie znaczy, że nieprzemyślanego czy efekciarskiego, a także z uwagi na kilka naprawdę ciekawych osiągnięć aktorskich, przede wszystkim Szymona Kuśmidra, Krzyszto