Recenzje

Wyzwolenie plakat
26/04/17

Naród okradziony z duszy

Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza, Warszawa 
Autor: Alicja Cembrowska
**Dostało się Krzysztofowi Garbaczewskiemu po premierze „Wyzwolenia” w Teatrze Studio, oj dostało. Dlatego z mało entuzjastycznym nastawieniem obejrzałam spektakl i… momentami nawet nieźle się bawiłam, chociaż nie wiem, czy taki był cel tego dość dziwnego i niezbornego przedsięwzięcia.** Największym problemem „Wyzwolenia” jest totalny chaos, przez który próbuje przebijać się treść czy jakakolwiek myśl. Nadmiar użytych środków i zagubieni w tym wszystkim aktorzy nie ułatwiają rozszyfrowywania t
Z21589513q henrietta lacks  nowy teatr
26/04/17

HeLa żyje

Nowy Teatr, Warszawa
Autor: Aleksandra Majewska
**Henrietty Lacks nie zna prawie nikt, a okazuje się, że jej komórki ratują świat. To komórki HeLa (nazwane tak od pierwszych liter imienia i nazwiska dawczyni, pobrane zresztą bez jej zgody) umożliwiły wynalezienie szczepionki na polio czy pracę nad skutecznymi lekami na grypę czy nadciśnienie. Lekarz George Otto Gey poświęcił całe swoje życie pracy nad komórkami, które – mimo wysiłków – nieustannie umierały; dopiero komórki trzydziestojednoletniej kobiety cierpiącej na raka szyjki macicy z licz
Indeks
26/04/17

Rewolucja, która nie zmienia

Narodowy Stary Teatr im. H. Modrzejewskiej - Scena Kameralna - Strarowiślna 21, Kraków
Autor: Alicja Wielgus
**Szaleństwo w „Nie-Boskiej komedii” Krasińskiego zwiastuje katastrofę. Demirski i Strzępka wykorzystują przepowiednię romantycznego wieszcza i przenoszą bohaterów do świata, który ma dopiero nadejść. Wszyscy, którzy żyją ułudą, potrafią się jeszcze odnaleźć, ale – jak się okaże – to tylko chwilowe. Koniec i tak jest katastroficzny.** Są postaci na scenie zaczerpnięte z tekstu Krasińskiego, ale pojawiają się i takie, które odsyłają nas do współczesności – można powiedzieć, że do świata, który
Wielkawygranaproj.igakowalczuk 0
26/04/17

Pieniądze szczęścia nie dadzą

Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich , Warszawa 
Autor: Iwa Poznerowicz
**Szolem Alejchem, czyli Salomon Rabinowicz, to autor piszący w jidysz, jego dzieła literackie często pojawiają się w repertuarze Teatru Żydowskiego. Były już wystawiane opowieści o Tewje mleczarzu, "Marienbad", a teraz przyszła kolej na „Wielką wygraną”, czyli „Dos grojse gewins” – komedię uznawaną za najlepszą w całej twórczości Alejchema.** Jest to historia ubogiego krawca Szymełe Sorokiera, który po trzydziestu latach trzymania się z daleka od szeroko rozumianego hazardu – mimo ostrzeżeń ż
Mewa 2017nl   www
25/04/17

Gdybym była taka jak ty, byłabym szczęśliwa

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera , Warszawa 
Autor: Alicja Cembrowska
**Nina, jedna z bohaterek „Mewy” w reżyserii Wojciecha Farugi, mówi, że byłaby w stanie zrobić wszystko, znieść każde upokorzenie, by być sławną jak jedna z aktorek, których wizerunki wiesza na ścianie. Brzmi to znajomo w czasach, gdy media społecznościowe pozwalają nam na oglądanie „cudownych żyć celebrytów”, a pomijają te mniej cukierkowe aspekty, gdy dążenie do spełnienia marzeń przysłania sam cel. Reżyser trochę po omacku szuka kontekstów, chce dekonstruować kulturowe kody, stwarzać nowe form
Td tulti pu promo
25/04/17

Jak nas widzą, tak nas piszą

Teatr Dramatyczny - Scena Przodownik , Warszawa 
Autor: Edyta Werpachowska
**Aktorzy Teatru Malabar Hotel w swoim najnowszym spektaklu „Tutli-Putli. Kto jest dziki?” zabierają widzów w podróż po zakątkach cywilizacji: Syberia, tropiki, labirynt artystycznego umysłu Witkacego… Podróży przyświeca jeden cel – próba odnalezienia odpowiedzi na pytanie czym jest cywilizacja i jakiego człowieka kształtuje? W niecałe półtorej godziny reżyserka Magdalena Miklasz udziela widzom nieoczywistej odpowiedzi.** Scena podzielona jest na trzy mikroprzestrzenie – syberyjski namiot Mari
Niezatanczone
24/04/17

Tango - ekstaza czy lament?

Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, Scena Kameralna, Warszawa 
Autor: Wiesław Kowalski
**Grażyna Barszczewska, pisząc scenariusz „Niezatańczonego tanga”, postanowiła sięgnąć po twórczość Wiesława Myśliwskiego, który jest bez wątpienia autorem nietuzinkowym i błyskotliwym, potrafiącym poddawać nie tylko ocenie bieg dziejów, ale i tworzyć przejmujące portrety ludzkie. Aktorce udało się przekładając prozę na język teatru nie doprowadzić do częstego w takich przypadkach upraszczania obrazowania zapisu świata, znaczeń czy rysunku postaci. Leszek Bzdyl, jako reżyser, szukając sposobów na
Sadzie6
22/04/17

Słodko-gorzka opowieść

Teatr Ludowy - Scena pod Ratuszem, Kraków
Autor: Agnieszka Gałczyńska
**Stare węgierskie przysłowie brzmi: „Żaden człowiek nie jest na tyle bogaty, aby nie potrzebował sąsiada”. Tylko co w przypadku, kiedy sąsiad nie dość, że jest najbiedniejszym mężczyzną na wsi, to jeszcze alkoholikiem, złodziejem i erotomanem? Na horyzoncie pojawiają się kłopoty…** Ona – bibliotekarka, która rzuca pracę, żeby spełnić marzenie męża. On – pracownik uczelni, który pragnie wyjechać na wieś. Młode małżeństwo zamienia mieszkanie w mieście na domek z dala od codziennego zgiełku (a p