Recenzje

Opowie%c5%9aci lasku wiede%c5%83skiego plakat 713x1024
30/05/17

Lasek wiedeński dawniej i dziś

Opowieści lasku wiedeńskiego Teatr im. Stefana Żeromskiego Kielce Reżyseria: Michał Kotański Obsada: Maciej Grubich, Jędrzej Bigosiński, Jakub Sasak, Jan Marczewski, Daniel Namiotko, Franciszek Szumiński, Emilia Korsak, Weronika Kowalska, Paulina Sobiś, Oliwia Nazimek, Jan Niemczyk, Kamila Banasiak Premiera: 06/03/2017 Najbliższy spektakl: brak

W najnowszym spektaklu Teatru im. Stefana Żeromskiego nie zobaczymy kieleckich aktorów. „Opowieści lasku wiedeńskiego” to efekt współpracy pomiędzy teatrem oraz Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie. Dyplomowy spektakl studentów IV roku został wyreżyserowany przez Michała Kotańskiego, który tym razem sięgnął do twórczości austriackiego dramatopisarza Ödöna von Horvátha.

Główną bohaterką sztuki jest dwudziestokilkuletnia Marianna, która po śmierci matki przejmuje obowiązki związane z prowadzeniem rodzinnego sklepu oraz domu. Jej ojciec – Czarodziej – nie tylko nie docenia wysiłków dziewczyny, lecz także stara się wpłynąć na narzeczonego córki, który jego zdaniem niepotrzebnie ją rozpieszcza. Marianna nie kocha Oskara, lecz godzi się na małżeństwo z nim, ponieważ taka jest wola otoczenia, a przede wszystkim ojca. Dopiero gdy na jej drodze staje Alfred, młoda kobieta postanawia sprzeciwić się Czarodziejowi i przejąć kontrolę nad własnym życiem. Zrywa z Oskarem i zamieszkuje z ukochanym człowiekiem, chociaż wiąże się to z odrzuceniem ze strony ojca. Alfred nie jest mężczyzną, którego można byłoby uznać za wymarzonego partnera. To hazardzista – nie potrafi zarabiać na życie w normalny sposób i nie ma żadnych oporów przed wyłudzaniem pieniędzy od swojej babci. Po roku znajomości z Alfredem Marianna znajduje się w trudnym położeniu, ale nie żałuje podjętych decyzji. Przez kilka chwil była szczęśliwa i sama kierowała swoim życiem, a za to człowiek gotów jest zapłacić wysoką cenę.

Chociaż akcja spektaklu toczy się w dwudziestoleciu międzywojennym, to poruszane tutaj problemy pozostają aktualne w czasach współczesnych. Jednym z tematów „Opowieści lasku wiedeńskiego” jest patriarchat. To właśnie tłumione przez lata pragnienie decydowania o sobie i próba wyrwania się ze świata zdominowanego przez mężczyzn stają się przyczyną tragedii Marianny. O skutkach wciąż żywych tendencji patriarchalnych można często usłyszeć w mediach. Nie brakuje młodych kobiet, które po opuszczeniu rodzinnego domu powielają wyniesione z niego schematy, do czego nawiązuje scena, kiedy Alfred żąda od Marianny znalezienia swoich podwiązek, co wcześniej robiła na polecenie ojca. O lęku przed całkowitym zerwaniem z dawnymi zasadami świadczy między innymi reakcja kościoła na „ideologię” gender. Inną postacią dowodzącą współczesności sztuki Ödöna von Horvátha jest Babka. Kobieta, ogarnięta fanatyzmem religijnym, nie ma oporów przed popełnieniem największej zbrodni. Chociaż czyn, którego się dopuszcza, można uznać za wyjątkową skrajność, to w dzisiejszym świecie nietrudno znaleźć ludzi, którzy deklarują głęboką wiarę i głoszą wykłady o moralności, a w rzeczywistości przepełnieni są nienawiścią stojącą w sprzeczności z podstawowymi wymaganiami chrześcijaństwa. Świat zdominowany przez doktryny, fanatyzm i pragnienie władzy, a pozbawiony prawdziwej moralności i wrażliwości na los słabszych to podatny grunt do rozwoju nazizmu, fascynacji, którym ulega przede wszystkim Erich.

„Opowieści lasku wiedeńskiego” to spektakl dyplomowy, dlatego warto zwrócić uwagę na poziom aktorski. Studenci PWST bardzo dobrze poradzili sobie z powierzonymi im rolami, co w niektórych przypadkach było szczególnie trudne ze względu na konieczność wcielenia się w postacie znacznie od siebie starsze. Poza nimi ważne zadanie do wykonania miał Lubomir Grzelak. Skomponowana przez niego muzyka doskonale współgra z poszczególnymi częściami spektaklu i buduje odpowiedni w danych chwilach nastrój. Za scenografię odpowiedzialna była natomiast Barbara Hanicka. Stworzona przez nią karuzela rozwiązała problem braku obrotowej sceny i pozwoliła na częstą zmianę miejsca akcji. Znakomite wykonanie w połączeniu z poruszaną tematyką sprawiają, że „Opowieści lasku wiedeńskiego” to tytuł, który powinien się znaleźć na liście spektakli wartych obejrzenia.

autor tekstu: Katarzyna Wnuk

Zobacz także

Amerykanski marzyciel moj swiat mody i biznesu b iext51181623

Biografia i moda

Autor: Izabela Mikrut
23/11/2017
**To ciekawe, że książka „Amerykański marzyciel” (autorem oficjalnie jest Tommy Hilfiger, ale nie zdziałałby przypuszczal…
5e prawdziwa historia mcdona

Kariera

Autor: Izabela Mikrut
23/11/2017
**Młody i ambitny sprzedawca nie zajmuje się reklamowaniem oferowanych produktów. Uważnie przygląda się za to rozwiązanio…
 box9593

„Boxality” – wyjście z pudełka w tanecznym show

Autor: Wojciech Giczkowski
22/11/2017
**„Życie jest jak pudełko czekoladek – nigdy nie wiesz, co ci się trafi” – powiedział Winston Groom w książce „Forrest Gu…
304a956d53eedced65dfaf996d54510b

BalletOFFFestival – wieczory pełne premier

Autor: Judyta Pogonowicz
22/11/2017
**Krakowskie Centrum Choreograficzne od wielu lat wspiera realizację spektakli tanecznych oraz promocję teatru tańca, w b…

Add comment btn