Recenzje

Bieluszko fb
12/01/18

Czarno-szara „Zemsta” Anny Augustynowicz

ZEMSTA Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Duża Scena Kraków Reżyseria: Anna Augustynowicz Obsada: Mateusz Bieryt, Feliks Szajnert, Marcin Sianko, Daniel Malchar, Karolina Kamińska, Maciej Jackowski, Hanna Bieluszko Premiera: 06/10/2017 Najbliższy spektakl: brak

„Niech się dzieje wola Nieba

z nią się zawsze zgadzać trzeba”

Aleksander Fredro – „Zemsta”

„Zemsta” w reżyserii Anny Augustynowicz zaskakuje. Scenografia, gra aktorów, kostiumy – tu wszystko jest minimalistyczne. Spektakl jest surowy i skromny. A przecież arcydzieło Fredry kojarzy się z salwami śmiechu i charakterem epoki.

Papkin pośredniczy w swatach Cześnika Raptusiewicza z Podstoliną. Sam chciałby wziąć za żonę młodziutką Klarę – bratanicę Cześnika. Tej jednak do ożenku daleko, a jedynym kandydatem na męża mógłby być przystojny Wacław. Niestety, pomysł na życie młodego kawalera ma już jego ojciec Rejent Milczek, który chce, by syn ożenił się z Podstoliną na złość sąsiadowi. Sytuacja zaognia się, kiedy Podstolina postanawia zerwać zaręczyny z Cześnikiem i wyjść za mąż za Wacława. Kiedy dowiaduje się o tym Raptusiewicz szybko podejmuje decyzję o zaślubinach Klary i Wacława. Młodzi tym pomysłem są zachwyceni. Ostatnia scena w spektaklu Anny Augustynowicz przypomina bardziej stypę niż wesele. Klara ubrana na czarno, w żałobnym welonie staje na ślubnym kobiercu w oparach kadzideł. Groteskowe i gorzkie zakończenie pozwala widzom zrozumieć charakter przedstawienia.

Cześnik (Maciej Jackowski) to chłop prosty i porywczy, Rejent (Marcin Sianko) jest jego przeciwieństwem. Podstolina (Hanna Bieluszko) to dama podkreślająca własne kształty, a Klara (Karolina Kamińska) jest odważną i pewną siebie dziewczyną. Wacław natomiast to fajtłapowaty kawaler. Na pierwszy rzut oka ta para wcale nie wygląda na zakochanych – raczej na zbuntowanych nastolatków. Papkin (Feliks Szajnert) jest najbardziej barwną postacią. Miota się wśród intryg, użala nad sobą, ale to jego słowa wywołują najwięcej śmiechu.

Aktorzy w czarno-szarych prostych kostiumach grają słowem. To ono jest najważniejsze w spektaklu. Niestety, czasem ze względu na szybkość wypowiedzi ciężko zrozumieć co niektóre kwestie.

Scenografia (Marek Braun) jest surowa: stół nakryty czarnym obrusem, krzesło, skrzynia. Najbardziej interesującym elementem są bębny, na których gra Daniel Malchar. Młody, zawadiacki aktor uwodzi publiczność. Mimo, że w spektaklu przypadły mu trzy mało znaczące role, to przyciąga uwagę. Reaguje na to, co dzieje się na scenie. Cięte riposty, piękny głos i mimika, która komentuje słowa każdego z bohaterów. Gra na drumli, pile, tamburynie. Muzyczne przeszkadzajki urozmaicają spektakl, nadając mu nowy wymiar.

„Zemsta” jest zwarta i oszczędna. Tekst (bez skrótów) pozwala przypomnieć sobie klasykę literatury polskiej. Świat pozbawiony fredrowskiej energii trochę rozczarowuje. Nie śmiejemy się do rozpuku, częściej zastanawiamy czemu to takie smutne? Mimo tej surowej wersji spektakl należy docenić. W końcu nie często zdarza się spojrzeć na arcydzieło z nieco innej, całkiem współczesnej perspektywy. Tu nie gra się śmiechem. Rządzą emocje: pesymizm, brak wiary, pewności i nadziei. Ot, taka dzisiejsza Polska.

Agnieszka Gałczyńska - dziennikarz, copywriter, PR-owiec. Optymista będący z kulturą w tę i we w tę.

autor tekstu: Agnieszka Gałczyńska

Zobacz także

F1e7b0f94bb69cd7d1b0b703e5a6

Romans i życie

Autor: Izabela Mikrut
26/04/2018
**Wydaje się, że Krystyna Mirek ma w pisaniu tych powieści jeden cel: chce pouczać czytelniczki, co robić przy kryzysach …
Przychodze nie w pore

Zbrodnie

Autor: Izabela Mikrut
26/04/2018
**Ewelina Dyda jest autorką, która próbuje łączyć ze sobą różne powieściowe gatunki, żeby sprawdzić, na co pozwalają jej …
B2b artysci w cieniu stalina

Życiowe decyzje

Autor: Izabela Mikrut
26/04/2018
**Piotr Kitrasiewicz tworzy książkę trochę na marginesie zainteresowań klasyką rosyjskiej literatury, za to bardzo w cent…
Reyser 01

ALEKSANDER KANIEWSKI

Autor: Wiesław Kowalski
26/04/2018
**Poszukiwanie lepszego życia** **Z Aleksandrem Kaniewskim, reżyserem "Gry w życie" w warszawskim Teatrze Ateneum, roz…

Add comment btn