1870

SIŁA PRZYZWYCZAJENIA

Teatr Ateneum im. Jaracza 

Warszawa 

premiera: 10/11/2012
ul. Jaracza 2 ,
Warszawa 

czas trwania spektaklu:
130min
* wg rankingu teatrdlawas.pl

Najbliższe spekakle:

22/05/2015 19:00

23/05/2015 19:00

Ceny biletów od
40zł
Ceny wejściówek od
25zł

OPIS SPEKTAKLU:

reżyseria: Magdalena Miklasz


Obsada:
Bohaterowie „Siły przyzwyczajenia” to cyrkowcy: Żongler, Błazen, Pogromca i Akrobatka. Oraz Dyrektor, który całym tym cyrkiem rządzi. Cyrk jest niewielki, prowincjonalny, jego widownia też nie bywa za duża. Zresztą to już nie te czasy, gdy wizyta cyrku była wielką atrakcją i o sztuczkach na trampolinie albo o tresurze słoni opowiadano sobie potem długo w domach czy biurach. Z pozoru jak każdy inny, ten cyrk jest jednak dziwny, nietypowy. Otóż prawdziwą pasją dyrektora Caribaldiego jest codzienne ćwiczenie z artystami – po wykonaniu scenicznej pracy – słynnego kwintetu smyczkowego Franciszka Schuberta „Pstrąg”. Zawodowcy na arenie, amatorzy w muzyce, cyrkowcy starają się sprostać szaleńczym wymaganiom dyrektora wiolonczelisty, znęcającym się nad nimi jako artystami i jako ludźmi. W imię czego? Własnych niezrealizowanych ambicji? Miłości do Sztuki? Pasji doskonałości? Caribaldi jest tyranem i jednocześnie miłośnikiem piękna; zapatrzony w swoje ideały nie dostrzega upokorzeń ludzi, których zmusza do niechcianych wysiłków. Nie widzi, że bywa w tym wszystkim groteskowo śmieszny. Sztuka największego austriackiego dramaturga drugiej połowy XX wieku to komedia o cyrku, jakim staje się nasze życie, gdy zaczyna nim rządzić chora ambicja używająca najszlachetniejszych niekiedy argumentów. W roli głównej zobaczycie Państwo Krzysztofa Gosztyłę, który nie tylko gra znakomicie jako aktor, ale i jako… wiolonczelista.

Recenzje

Jutro Augsburg!

10 listopada tego roku, w warszawskim Teatrze Ateneum, odbyła się polska prapremiera „Siły przyzwyczajenia” Thomasa Bernharda. Po utwory nieżyjącego już, wybitnego austriackiego pisarza, dramaturga, ostrego krytyka społeczeństwa austriackiego, autora wielu powieści (m.in. „Wymazywanie”, „Kalkwerk”, „Mróz”) chętnie sięga, przenosząc je na sceniczne deski, reżyser Krystian Lupa. Tym razem sztuką Thomasa Bernharda zainteresowała się młodziutka pani reżyser Magdalena Miklasz, autorka spektakli „Sprawa Dantona. Samowywiad”, „Przemiana” i spróbowała pokazać widzowi teatr tradycyjny, w najlepszym tego słowa znaczeniu. W czasach, gdy reżyserzy tworzą awangardowe przedstawienia, postawiła na siłę klasycznej adaptacji, reżyserską precyzję i staranność. Dzięki temu, z niewątpliwą przyjemnością, widz zanurza się w atmosferze dawnej sceny, gdzie nawet kurz ma swoisty, „teatralny zapach”. Scenografia, przepiękne kostiumy, z bliskimi cyrkowej sztuce elementami baśniowości, podkreślają jeszcze to wraże … czytaj więcej

Add review btn
Autor: Robert trębicki
24/04/15

tu wszystko jest świetne. i to co na scenie , i to co poza sceną - niby w cyrkowym namiocie. gra na wiolonczeli, akrobatyczne umiejętności, pijaństwo psychopaty. jest coś tajemniczego w tym przedstawieniu , jakaś magia... już przed rozpoczęciem skupia uwagę,wciąga i przelatuje w mgnieniu oka. absolutny mus do obejrzenia.

Autor: andrzej maciejaszek
25/03/14

Polecam to przedstawienie bo jest pełne zalet. Dobrze wyreżyserowane i jeszcze lepiej zagrane przez cały zespół. Więcej zdradzał nie będę bo to trzeba zobaczyć.