Opowiesci afrykanskie

Opowieści afrykańskie według Szekspira

Nowy Teatr

Warszawa

premiera: 02/12/2011
Madalińskiego 10/16, Warszawa,
Warszawa
* wg rankingu teatrdlawas.pl

Najbliższe spekakle:

01/03/2018 19:00

02/03/2018 19:00

03/03/2018 18:00

04/04/2018 18:00

Ceny biletów od
35zł
Ceny wejściówek od
30zł

OPIS SPEKTAKLU:

reżyseria: Krzysztof Warlikowski


Spektakl w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego, na podstawie tekstów Szekspira: „Król Lear”, „Kupiec wenecki”, „Otello”, powieści „Lato" J.M. Coetzeego oraz monologów autorstwa Wajdiego Mouawada. Jak powstrzymać krwawienie bogów? Nie da się, to wiadomo. Zmierzch bogów dotknął wszystkie sfery, nawet te świeckie, międzyludzkie, opisane przez Szekspira. Krwawimy więc razem z bogami, a nasza krew spada czarnym deszczem, który nie niesie ani ulgi ani ochłody. Przeciwnie, w spiekocie afrykańskiego słońca, w którym prażą się bohaterowie powieści J.M. Coetzeego ta krew zasycha i klei się strupami do czystych ubrań, które nosimy usiłując ukryć codzienny rozpad. Lear, Shylock i Otello – trzech Szekspirowskich herosów, odartych z bezpiecznych narracji staje przed nami z całą mocą swojego upadku. Krwawiący bóg to mężczyzna szukający desperacko miłości. Mężczyzna mieniący się nieszczęściami starca, Żyda i Czarnego. Otoczony przez kobiety uwikłane w jego słabość. Przecież każdy z nas prędzej czy później doświadcza stanów Leara, Otella czy Shylocka. Staje się zwierzęciem wykluczonym ze stada, wygnanym. Szekspir przykładał do tych zdarzeń miarę tragiczną, tytanów dziejowych działających w okolicznościach baśniowo-mitycznych. Coetzee znający realia apartheidu opisuje swoich bohaterów wyłącznie w kategoriach egzystencji. Nie buduje strzelistych fabuł, tworzy intymne światy psychotyczne, przez które filtruje własną przetrąconą dumę, światy nie do zniesienia. „Opowieści afrykańskie według Szekspira” to spektakl Krzysztofa Warlikowskiego realizowany z zespołem Nowego Teatru i artystami, którzy towarzyszą mu od lat. Reżyser, który ma na swoim koncie realizację aż dziesięciu dramatów Szekspira tworzy teraz własną, fascynującą wizję człowieka wydobytego z przestrzeni doświadczeń granicznych.

Recenzje

Odnalezione peryferia

W najnowszym spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego „Opowieści afrykańskie według Szekspira” po raz kolejny obcujemy z dekonstrukcją dzieł stratfordzkiego klasyka. Tym razem twórca wypreparował z dorobku Szekspira dzieje trzech postaci, będących podmiotami scenicznego traktatu o społecznym wykluczeniu. Figura Obcego zostaje rozpięta pomiędzy postaciami Shylocka (Żyda), Otella (Czarnoskórego) oraz króla Leara (Starca), przemawiającymi głosem jednego aktora - Adama Ferencego. Akt wykluczenia Obcego jest dokręceniem zaworu bezpieczeństwa, prowadzącym do ukonstytuowania tożsamości społecznej opartej na jednolitości. W spektaklu wyrugowanie poza nawias społeczny odbywa się na różnych płaszczyznach: w sensie fizycznym (jak w przypadku Shylocka), bądź to poprzez uruchomienie mechanizmów negacji (Lear jako starzec, osoba zniedołężniała). Wydawać by się mogło, że poprzez sprawowanie takiej kontroli społeczeństwo może istnieć jako sprawna maszyna. Tymczasem spektakl Warlikowskiego posiada także fe … czytaj więcej

Add review btn
Autor: Robert trębicki
19/02/17

kolejny popieprzony spektakl w Nowym. no ale do tego można się przyzwyczaić... popieprzone historię - raz śmieszne, raz smutne. smakowite aktorstwo, wyśmienite aktorstwo, doskonałe akorstwo. a Adam Ferency to mistrz! jest dziwnie, jest mocno erotycznie, i wreszcie bezboleśnie antysemicko. prawda i tylko prawda! i sztuka! mus do obejrzenia!

Autor: Patrycja Szklarek
09/11/15

Fantastyczne spojrzenie na Szekspira oczami Warlikowskiego. Adam Ferency zdecydowaniu tu wiedzie prym. Kolejna bardzo dobra sztuka wielkiego już reżysera. I w odróżnieniu od większości jego spektakli, po tym widz wychodzi z takim szerokim uśmiechem jakby zobaczył właśnie świetną komedię. A wszystko za sprawą ostatniej sceny i cudownej Stanisławy Celińskiej. I uno, i dos...