Indeks

OGNISTY ANIOŁ

Teatr Wielki - Opera Narodowa 

Warszawa 

premiera: 12/05/2017
pl. Teatralny 1 ,
Warszawa 

czas trwania spektaklu:
160min
* wg rankingu teatrdlawas.pl

Najbliższe spekakle:

15/05/2018 19:00

17/05/2018 19:00

Ceny biletów od
30zł
Ceny wejściówek od
0zł

OPIS SPEKTAKLU:

reżyseria: Mariusz Treliński


Dziewczynce ukazuje się Anioł, dziewczynka kocha go miłością platoniczną. Dziewczynka dorasta, Anioł staje się obiektem jej pożądania. Pożądanie młodziutkiej Renaty gniewa Anioła. Dla Renaty zaś miłość do Anioła staje się osią świata, próbuje odszukać go w mężczyznach, których spotyka. Obraz Anioła, który nosi w sobie, uniemożliwia jej prawdziwy związek z Ruprechtem, który dla niej gotowy jest na wszystko, także na zawarcie paktu z Mefistofelesem. Wizje religijne, pragnienie czystości, poczucie winy, potrzeba kary, sadomasochizm – wszystko to pojawia się w tej historii. Kim jest Renata – panną nikt czy egzaltowaną manipulatorką? „Pracując nad tą rolą, obserwuję, jak zachowują się dzieci, jak zachowują się zwierzęta – są impulsywne, podobnie jak Renata. Uderzająca jest jej impulsywność, która odzwierciedlona jest w muzyce” – mówi Svetlana Sozdateleva, odtwórczyni tej partii w kilku realizacjach Ognistego Anioła. Partia ta jest szalenie wymagająca psychologicznie i muzycznie, podobnie jak partia Ruprechta – aby śpiewać tę operę potrzeba słuchu absolutnego. Ognisty Anioł według dyrygenta Vladimira Jurowskiego, który z wielkim sukcesem poprowadził tę operę w ostatnich latach w Monachium, należy do najbardziej radykalnych oper pierwszej połowy XX wieku. Znajduje on w niej muzyczne nawiązania do Zamku Sinobrodego, Lulu, Wozzecka, a także melodie i rytmy, które dopiero pół wieku później, w latach 60. i 70. zostały użyte w muzyce rockowej.

Recenzje

Ognisty anioł

**Przed sześciu laty Walery Giergiew poprowadził w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej przedstawienie „Wojny i pokoju” Sergiusza Prokofiewa, zrealizowane ogromnym nakładem sił i środków przez Andrieja Konczałowskiego w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu. Tym razem inny wybitny dyrygent – Kazushi Ono, dyrektor muzyczny Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra i Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, przyleciał do Warszawy na zaproszenie dyrektora Waldemara Dąbrowskiego, aby dyrygować orkiestrą podczas premiery „Ognistego anioła”. Na scenie nie było wielkich płaszczyzn z przemarszami wojsk, ale za to otrzymaliśmy trzypiętrową konstrukcję z wydzielonymi pokojami. Filmowa narracja, tak charakterystyczna dla reżyserii Mariusza Trelińskiego, jest dosłownie wielopiętrowa, z ogromnym utrudnieniem dla dyrygenta, który dawał sygnały do śpiewu artystom grającym często na wysokości pierwszego balkonu.** Okultystyczna i mistyczna opera, komponowana na podstawie powieści Walerij … czytaj więcej

Add review btn