Warsztaty

Wakacyjne warsztaty teatralne

WROCŁAW. Wakacyjne Warsztaty Teatralne 2017


PSYCHOTEATR
Gdzie: Wrocław, Pl. Orląt Lwowskich 2, II piętro
Kiedy: 17/07/17

PSYCHOTEATR [Wywołujemy emocje]

PSYCHOTEATR zaprasza na 5 – dniowe wakacyjne warsztaty teatralne. Warsztaty skierowane są dla młodzieży i osób dorosłych. Proponujemy model zajęć opierający się zarówno na pracy grupowej jak i indywidualnej. Zapraszamy osoby doświadczone jak i początkujące oraz te, które poszukują nowych środków wyrazu. Efektem naszych starań będzie pokaz pracy warsztatowej przed publicznością z muzyką graną na żywo. Teatr tańca, interpretacja tekstu, pisanie własnego monologu, śpiew, improwizacja aktorska, muzyka na żywo, podstawy pracy przed kamerą, sesja fotograficzna, dyskusje – wszystko czego dotkniemy, aby razem stworzyć coś wyjątkowego.

Kiedy: 17 – 21 lipiec w godz. 11:00 – 16:00

Gdzie: Wrocław, Pl. Orląt Lwowskich 2, II piętro

Koszt: 350 zł/ 25 h warsztatów

Zapisy: psychoteatr@gmail.com

tel. 609-650-368

KIM JESTEŚMY?

PSYCHOTEATR został założony przez aktorkę – Angelikę Pytel oraz filmowca – Sebastiana Zakrzewskiego. Powstał z potrzeby wypowiadania się na tematy ważne i dotykające. Poszukujemy takich środków wypowiedzi, aby poruszyć odbiorów. Staramy się mówić szczerze i prosto. Wywołujemy emocje. Na tym nam zależy. Przełomowym momentem w działalności artystycznej teatru było nawiązanie współpracy z kompozytorem i producentem muzycznym – Pawłem Rychertem.

IDEA

Tworzymy sztukę ukazujemy ciało aktora/tancerza jako naczelny punkt, z którego wyzwalają się pozostałe środki wyrazu scenicznego: głos, interpretacja, ekspresja, improwizacja. Uczymy jak przekształcić ciało w czuły, sprawny instrument. Muzyka improwizowana, grana na żywo stanowi bodziec uruchamiający do twórczych poszukiwań. Wydobywamy potencjał drzemiący w człowieku, podkreślając dzięki temu jego niepowtarzalność. Czerpiemy z ludzi. Otwieramy na indywidualną wrażliwość. Podczas działań wprowadzamy aktorów w psycho-fizyczny trening, w trakcie którego intensywnie pracujemy na emocjach oraz relacjach międzyludzkich. Zwracamy uwagę na to, aby wszystkie działania doprowadzały do wydobywania prawdy scenicznej. Najbardziej szczere i poruszające momenty scalamy w sceny, etiudy, tworząc spektakle oscylujące wokół ciała, głosu i imrowizacji.

METODY

Fundament działań stanowi praca nad poszerzaniem warsztatu aktorskiego. Każde spotkanie rozpoczyna się od wyczerpującego treningu fizycznego. Koncentrujemy się nad doskonaleniem świadomości ciała i głosu poprzez:

profesjonalną rozgrzewkę na wszystkie partie mięśni z uwzględnieniem intensywnego rozciągania i pogłębiania swoich dotychczasowych umiejętności ruchowych,

impostację głosu usprawniającą pracę przepony, wydobywanie dźwięku, kontrolę nad głosem, w szczególności podczas działań fizycznych,

ćwiczenia nad dykcją i artykulacją uruchamiające aparat mowy do prawidłowej wymowy zarówno w stanie bezruchu jak i podczas intensywnej akcji na scenie,

naukę języka ciała (wprowadzanie ciała w różne stany emocjonalne, praca nad wyobraźnią, wczuwanie się w sytuacje, zjawiska i przedmioty),

rozwijanie pamięci ruchowej za pomocą nauki wielu układów ruchowych, tanecznych i zapętlonych działań teatralnych,

improwizację ruchową, taneczną, słowną na zadany temat pomagającą poznać swoje ciało oraz zaobserwować jak reaguje na bodźce płynące z muzyki,

ćwiczenia relaksacyjne i rozluźniające redukujące napięcie mięśni, ściśnięcie gardła, wpływające odprężająco na aktora,

obserwację jak działanie fizyczne wpływa na interpretację tekstu,

odkrywanie czym jest rekwizyt i jak można go wykorzystać podczas działania fizycznego,

aktywne słuchanie i reagowanie na muzykę - na rytm, brzmienie, melodykę i wynikające z nich emocje. Analiza wpływu dźwięku na przekazywane treści i emocje.

wkład w powstawanie warstwy dźwiękowej - śpiew, gra na instrumentach, improwizacja, field recording, produkcja, podstawowe techniki realizacji dźwięku

odtwarzanie muzyki na żywo jako element spektaklu - instrumenty perkusyjne, elektroniczne,

tworzenie solowych bądź grupowych etiud teatralnych i uczeniu się w praktyce na czym polegają,

wspólne budowanie laboratoryjnego spektaklu, który będzie wypadkową nauki, zaangażowania, kreatywności i pasji.

RYTM SPOTKAŃ

11:00 – 11:30 trening fizycznych | pogłębianie świadomości ciała

Naturalne i świadome bycie scenicznie nierozerwalnie związane jest z ciałem. Nad ciałem trzeba pracować, uczyć się go, słuchać, czuć. Nauczymy cię jak zamienić ciało w sprawny instrument. Poszerzymy jego granice.

11:30 – 12:00 praca z głosem | oddechem | przeponą | słuchem muzycznym| poczuciem rytmu

Za pomocą profesjonalnego treningu zbiorowo i indywidualnie wyzwolimy moc głosu, która drzemie wewnątrz naszego ciała. Będziemy mówić, będziemy, krzyczeć, będziemy śpiewać. Wszystko po to, aby zapanować nad głosem i wykorzystać jego siłę.

12:00 – 13:00 teatr tańca | rozwój pamięci ruchowej | plastyka ruchu scenicznego| choreografia

Ruch w teatrze to nie tylko taniec. Pokarzemy ci, że bez słów jesteś w stanie niejednokrotnie wyrazić i powiedzieć więcej niż trakcie długiego monologu. Wspólnie stworzymy historię, którą opowiemy językiem teatru fizycznego.

13:00 – 13:15 PRZERWA

13:15 – 14:00 improwizacja | świadome bycie na scenie | reagowanie na bodźce muzyczne

Podczas improwizacji zatrzymamy te akcje sceniczne, które okażą się najbardziej szczere i prawdziwe. Wyczulimy cię na słuchanie siebie samego jak i czerpanie energii z grupy. Nauczysz się, że muzyka nie musi być tylko tłem, dodatkiem, ale przede wszystkim równorzędnym partnerem w trakcie działań teatralnych.

14:00 – 14:30 pisanie własnego monologu aktorskiego |warsztat literacki | praca nad postacią

Bądź samodzielny. Pisz swoje teksty, pojedyncze słowa i zdania. Warsztat literacki otworzy cię na konstruowanie własnych wypowiedzi scenicznych. Zainspirowany w trakcie warsztatów napiszesz własny monolog aktorski.

14:30 – 15:15 elementarne zadania aktorskie przed kamerą | indywidualna etiuda aktorska

Często boimy się kamery. Czujemy się przed nią niepewnie. Podpowiemy ci jak to zmienić. Dostaniesz szereg zadań i wskazówek na temat tego jak zachowywać się przed kamerą i obiektywem.

15:15 – 16:00 działanie zbiorowe | współpraca | rozwój wyobraźni

Wykorzystamy wszystkie elementy z warsztatów i stworzymy całkowicie autorską wypowiedź sceniczną, w którą włączymy wasze monologi, improwizację, ruch sceniczny, muzykę. Każdy zaproponuje coś od siebie. Reżyser będzie czuwał nad całością. Zagramy spektakl przed publicznością z muzyką graną na żywo!

NARZĘDZIA

MUZYKA

Za pomocą dźwięku uruchamiamy świadome i podświadome procesy myślowe, pozwalamy reagować ciału na muzykę, skupiamy się na tym co dźwięki tła oraz muzyka mogą przekazać widzowi. Czasem pozwalamy muzyce poprowadzić spektakl w nowym kierunku. Jesteśmy otwarci na przypadek i improwizację. Sięgamy zarówno po dźwięki tła, instrumenty etniczne jak i elektroniczne. Angażujemy uczestników do aktywnego współtworzenia muzyki, niezależnie od doświadczenia.

FILM

Oswajamy aktorów z obecnością kamery i aparatem fotograficznym. Uczymy stać, pozować i mówić przed kamerą. Przeprowadzamy wywiady. Doprowadzamy do dyskusji na temat tego, co jest ważne w sztuce, w ludziach, w życiu. Zależy nam, aby każdy mógł zabrać głos. Aby każdy się otworzył i wypowiedział.

SPRZĘT

Posiadamy własny sprzęt filmowy, nagraniowy, fotograficzny, oświetleniowy. Korzystamy z możliwości jakie dają wizualizacje i projekcje. Nagrywamy obraz, głos, montujemy film dokumentalny.

PROWADZĄCY

Angelika Pytel (ur. 1989) – aktorka, wokalistka, autorka tekstów, absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie Filia we Wrocławiu. Absolwentka Autorskiej Szkoły Musicalowej Macieja Pawłowskiego w Warszawie oraz Studium Teatralnego im J. Osterwy w Bielsku-Białej. Zadebiutowała na II roku studiów w „Figlikach” w reż. Jadwigi Grygierczyk w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej. Prowadzi działalność artystyczną w ramach dwóch niezależnych projektów – PSYCHOTEATR i VIOLET ULTRA, uczestnicząc w licznych festiwalach teatralnych.

Sebastian Zakrzewski (ur. 1975) – zapalony żeglarz, z wykształcenia prawnik, z zamiłowania dziennikarz, z pasji filmowiec. Naukowo zajmował się kryminalistyką w szczególności psychologią kryminalistyczną, współtworzył pismo literackie "Lśnienie. Kultura grozy", był wydawcą czasopisma literacko-kulturalnego "Coś na Progu. Kryminał. Horror. Opowieści niesamowite" oraz współwłaścicielem wydawnictwa "Dobre Historie". W 2011 r. laureat konkursu literackiego Gazety Wrocławskiej na opowiadanie kryminalne z Dolnym Śląskiem w tle. Od 2010 roku związany z Międzynarodowym Festiwalem Kryminału we Wrocławiu, gdzie prowadzi autorski panel "Nauka w praktyce śledczej". Obecnie współtworzy projekty artystyczne PSYCHOTEATR i VIOLET ULTRA, a także zajmuje się scenopisarstwem oraz reżyserią filmów dokumentalnych i fabularnych.

Paweł Rychert (ur. 1988) – hulaka i urwipołeć. Klawiszowiec i producent, zamieszkały we Wrocławiu. Współzałożyciel zespołu Jabłonka oraz Pchełki, z którym gościł na największych polskich festiwalach muzycznych oraz grał w spektaklu duńskiego Mute-Comp. Physical Theatre. Współpracował z takimi zespołami i artystami jak: Valravn, Żywiołak, Variete, Melika, Mrs No One, Parassol.

Kiedy: 17 lipiec – 21 lipiec w godz. 11:00 – 16:00

Gdzie: Pl. Orląt Lwowskich 2, II piętro, Wrocław

Koszt: 350 zł /25 h warsztatów

Zapisy: tel – 609-650-368, mail: psychoteatr@gmail.com